یلنا لوچانکا ، ستاره سابق WNBA پس از 15 روز زندان به دلیل اعتراض به انتخابات بلاروس آزاد شد

ستاره بسکتبال بلاروس ، یلنا لوچانکا ، دو بار نماینده کشورش در بازی های المپیک بوده است ، اما تا این سال همیشه از سیاست دور بود. وقتی کشورش درگیر اعتراضات شد ، ناگهان تغییر کرد.

هنگامی که وی به تظاهرات خیابانی علیه الكساندر لوكاشنكو ، رئیس جمهور پیوست ، یكی از مشهورترین ورزشكاران این كشور خود را دستگیر و در یك سلول شپش زده زندانی كرد.

مرکز سابق که چهار فصل در انجمن ملی بسکتبال زنان بازی کرد ، پس از 15 روز آزاد شد و نام خود را به نامه اعتراض سرگشاده ای که توسط تقریباً 1000 شخصیت ورزشی بلاروس امضا شده اضافه کرد.

لوچانکا 37 ساله به رویترز گفت: “من می خواهم در بلاروس جدید آزاد باشیم ، جایی که بتوانیم آزادانه نظرات خود را ابراز کنیم و از این که از کار اخراج شویم ، زندانی شویم ، جریمه بشویم ، مورد ضرب و شتم قرار بگیریم یا از آن مرعوب نشویم”

این نامه سرگشاده انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت را که توسط لوکاشنکو برنده شد ، به عنوان تقلبی محکوم کرده و خواستار برگزاری مجدد انتخابات است. این خواستار آزادی کلیه افرادی است که در طی بیش از 11 هفته اعتراضات خیابانی و اعتصابات علیه این رهبر کهنه دستگیر شده اند.

این ورزشکاران – از جمله هانا هاسکووا اسکی باز آزاد ، که قهرمان هوایی قهرمان المپیک 2018 بود و شناگر آلیاکساندرا هراسیمنیا ، سه بار مدال آور المپیک – می گویند که آنها به هم خواهند چسبید.

در این نامه آمده است: “اگر اطلاعاتی در مورد تلاش برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان ورزشی كه این نامه را امضا كرده اند یا تهدید به اخراج یا نقض حقوق آنها ، همه ورزشكاران با همبستگی از جمله با امتناع بالقوه از حضور در تیم ملی رفتار خواهند كرد.” .

کمیته المپیک بلاروس بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

“شکستن کلیشه ها”

این اعتراض نشان می دهد که چگونه نارضایتی حتی در گروه های اجتماعی وفادار به دولت رخنه کرده است. در کشورهای شوروی سابق به ندرت اتفاق می افتد که ورزشکاران نخبه علنی دولت را که اغلب بودجه آنها را تأمین می کند ، مورد انتقاد قرار دهند.

لوچانکا ، که در 30 سپتامبر در حالی که قصد پرواز به یونان را داشت ، در فرودگاه مینسک بازداشت شد گفت: “من فکر می کنم ما کلیشه ها را می شکنیم زیرا برای مدت طولانی همه فکر می کردند که ورزشکاران فقط ورزشکار هستند … که ما فقط تمرین می کنیم”. برای درمان پزشکی

“چطور می توان سکوت کرد وقتی زمان آن رسیده که طرفدار مردم خود باشیم؟”

لوچانکا می گوید که او تا امسال حتی هرگز رأی نداده بود. این ترکیبی از عوامل بود – نگرش انکارآمیز لوکاشنکو به ویروس کرونا ، حبس یا خود تبعیدی سایر نامزدهای ریاست جمهوری و خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان – که وی را مجبور به پیوستن به اعتراضات کرد.

وی گفت: “من فقط می توانستم چشمانم را بر روی این مسئله ببندم ، بروم و راحت زندگی کنم.” “اما من نمی توانم.”

“مردم بلاروس این تابستان از خواب بیدار شدند. ما می خواستیم تغییراتی ایجاد کنیم ، می خواستیم چیز جدیدی را امتحان کنیم. ما 26 سال زیر نظر یک رئیس جمهور زندگی کرده ایم.”

سلول شپش زده

لوچانکا شش فوت سه اینچی با بیش از چهار نفر در سلول زندان مینسک گیر کرده بود ، جایی که او سعی می کرد با تمرینات تنفسی و اسکات تناسب اندام را حفظ کند.

وی بدون تشک ، شستشوی توالت یا دسترسی به دوش گفت که به شپش مبتلا شده و در سراسر بدنش به درماتیت مبتلا شده است. جراحات قدیمی او در دو و میدانی شعله ور شد.

وی سرانجام هفته گذشته به یونان رفت تا مداوایی را که قبل از حبس در زندان برنامه ریزی کرده بود دریافت کند.

لوچانكا با تأمل دربار or مصائب او معتقد است كه مقامات ترجيح دادند نمونه اي از يك ورزشكار مشهور و حرفه اي را بسازند.

وی به رویترز گفت: “من برای آنها متاسفم.” “ما [demonstrators] در زندان هستند ، پشت میله های زندان ، اما باور کنید ما بسیار آزادتر از آنها هستیم. “