هاست لینوکس چیست ؟

هاست لینوکس چیست؟

محبوبیت هاست لینوکس سبب شده تا این هاست توسط اکثر صاحبین وب سایت مورد استفاده قرار گیرد، از این رو در این بخش بررسی خواهیم کرد که هاست لینوکس چیست؟ و چه مزایایی دارد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی هاست لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل است که نوعی پلتفرم جهت مدیریت کلیه فعالیت های سرور یا کامپیوتر محسوب می شود. از آنجا که بدون یک سیستم عامل، برقراری ارتباط با سرور کار دشواری است لذا سیستم عامل ها کاربردی و بسیار محبوب هستند.

عمدتا سیستم عامل ویندوز برای کامپیوترها  استفاده می شود. هاستینگ ویندوز از هاست لینوکس پیچیده تر بوده و از PHP پشتیبانی نمی‌کند. 

اگرچه می توان روی سیستم عامل ویندوز هم وردپرس نصب کرد، اما ممکن است در ادامه  باگ های زیادی رخ دهد. لذا این مشکل، سبب محبوبیت لینوکس شده است.

سیستم عامل لینوکس از زبان برنامه نویسی php، پشتیبانی کرده و قیمت مناسب تری، نسبت به ویندوز دارد.

 به فضایی که اطلاعات و فایل های سایتها بر روی آن قرار می گیرند؛ هاست لینوکس گفته می شود که این هاست بخشی از هارد سرور بوده و بر روی آن سرور سیستم عامل لینوکس نصب شده است.

جهت استفاده از هاست لینوکس باید لینوکس نصب کرد؟

جهت استفاده از هاست لینوکس نیازی نیست که بر روی سیستم خود لینوکس نصب کنیم بلکه جهت اتصال به هاست لینوکس و استفاده از آن، تنها لازم است بر روی سیستم شخصی خود یک مرورگر وب نظیر؛  Internet explorer, Firefox , Google Chrome داشته باشیم.

 هاست لینوکس از لحاظ وب سرور، وب سرورهایی از جمله؛ Apache، Nginx و litespeed را دارد که لایت اسپید (litespeed) لایسنس پولی دارد اما از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.

چرا از هاست لینوکسی استفاده کنیم ؟

اگر چه بیشتر افراد از هاست لینوکس برای انجام پروژه های خود استفاده می کنند اما انتخاب این نوع هاست بستگی به این دارد که هدف از راه اندازی وب سایت چیست؟ و به کجا باید برسد.

این نوع هاست برای افراد تازه کار دارای یک وبلاگ و یا یک سایت شخصی بر پایه وردپرس، و افرادی آشنا با cpanel و PHP و WHM و… مناسب خواهد بود.

برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک استفاده از هاست لینوکس بهتر است زیرا این نوع هاست هم مقرون به صرفه تر، قدرتمندتر و امن تر است، و هم اینکه طیف گسترده ای از اَپ های کاربردی و آسان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از هاست لینوکس کدام اند؟

·       یک منبع باز :

یک میزبان منبع باز ( open source) قابلیت شخصی سازی دارد بدین معنی که حجم زیادی از منابع، ابزارها و برنامه های وب سایت رایگان خواهند بود و می توان آنها را ویرایش کرد؛ لذا  هزینه کمتری برای صاحب وب سایت دارد.

·       راحتی کار با لینوکس:

از آنجا که این نوع هاست جهت پشتیبانی از میزبانی وب پایه طراحی شده بنابراین رابط کاربری لینوکس بسیار ساده تر از سیستم‌هایی است که روی ویندوز نصب شده اند. همچنین این هاست قادر است چندین پروسه یک وب سایت را به طور همزمان هندل کند که این خود نسبت به هاست ویندوز یک مزیت به محسوب می شود.

·       قابل اعتمادتر بودن هاست لینوکس:

منبع باز بودن لینوکس به کاربرانی که توسعه دهنده یا developer هستند،این امکان را برای آنها ایجاد می کند که به راحتی منابع آن را تغییر داده یا چیزی را اصلاح کنند. از این رو ارائه دهندگان بیشتر این نوع هاست را ارائه می‌دهند، زیرا می توانند هر زمان که لازم باشد از آن پشتیبانی کنند. 

·       امنیت بیشتر لینوکس:

برای وب سایت هایی نظیر وب سایت های  فروشگاهی یا یک کسب و کار آنلاین مسئله امنیت( برای جلوگیری از حملات سایبری)بسیار حساس است.

خرید هاست لینوکس از یک شرکت هاستینگ معتبر، امنیت سایت را با آپشن هایی نظیر فایروالها و سیستم های جلوگیری از نفوذ  تضمین می کند.

تهیه هاست مطمئن چگونه است؟

به منظور تهیه هاست مطمئن باید چند شرکت هاستینگ معتبر را مورد مقایسه قرار داد و با توجه به نیاز وب سایت بهترین هاست را خریداری کرد.

در واقع هاست مطمئن را تنها از شرکت های هاستینگ معتبر می توان خریداری کرد. برخی شرکت های برای جذب مشتری بیشتر هاست با قیمت بسیاری پایینی ارائه می دهند که هرگز نباید کیفیت را فدای قیمت کرد و به این شرکت های نامطمئن اعتماد کرد.

نصب سایت روی هاست لینوکس چگونه است؟

پس از انتخاب هاست مطمئن، جهت نصب سایت باید مراحل زیر را به کمک یک ارائه دهنده هاست طی کرد:

چند شرکت هاستینگ باید مقایسه شوند.

باید یک شرکت هاستینگ خوب انتخاب کرد.

یک پلن میزبانی خوب برای سایت انتخاب کرد.

یک دامنه ثبت کرد.

پس از انتخاب هاست و دامنه تنها کافیست این دو را به هم متصل کرد و سپس به کمک کنترل پنل ها، سایت را اجرا نمود.

بعضی از شرکت های هاستینگ این مراحل را نیز به طور کامل برای صاحبین وب سایت انجام می دهند. با تغییر هاستینگ، دامنه تغییر نمی‌کند لذا همیشه آدرس دامنه سایت ثابت است.

چگونه می توان هاست لینوکس مناسب را خریداری کرد؟

جهت خرید یک هاست لینوکس مناسب باید شرکت های هاستینگ را از نظر؛ میزان آپ تایم بودن، پشتیبانی، دامنه رایگان، بک آپ گیری، تعداد ایمیل ها، قیمت هاست، SSL رایگان، میزان پهنای باند، نصب وردپرس، گارانتی بازگشت وجه و … مورد بررسی قرار دارد و در نهایت با توجه به نیازهای وب سایت بهترین شرکت هاستینگ را جهت خرید هاست مناسب انتخاب کرد.

جمع بندی:

برای یک سایت وردپرسی با یک سیستم عامل منبع باز( open-source) که از زبان php هم پشتیبانی کند، یک هاست لینوکس بهترین انتخاب است.