از تاریکی آپارتاید: مسابقه 1991 که آفریقای جنوبی به کریکت بین المللی بازگشت و قلب کلکته را به دست آورد

در “Nostalgia Drive” ، آنیندیا دوتا یک پیروزی چشمگیر در کریکت هند جشن می گیرد که در آن ماه مربوط به تاریخ رخ داده است.

***

بمبئی ممکن است مرکز عصبی کریکت هند باشد ، اما کلکته نقش اصلی آن را دارد. این امر هرگز بارزتر از 10 نوامبر 1991 بود که هر غرش کلکاتانی هایی که همیشه احساساتی و پرشور بودند مانند ابر قارچی بر فراز باغ های عدن برافراشته می شد. این صدای آزادی بود که نه فقط در سراسر کشور ، بلکه در سرزمینی دورتر ، که فقط از تاریکی آپارتاید بیدار بود ، طنین انداز شد.

در آن روز ، یک كلیو رایس سفیدپوست آفریقای جنوبی ، روی چمنزار سبز و سرسبز باغ های عدن ایستاد و این جملات را گفت: “من می دانم كه نیل آرمسترانگ وقتی روی ماه ایستاد چه احساسی داشت.” رایس به تازگی برای خود و پسرانش جایگاهی در تاریخ ایجاد کرده بود و اولین تیم کریکت آفریقای جنوبی را که پس از 21 سال در یک مسابقه بین المللی به سر می برد ، هدایت کرد. ملتی که درگیر اعمال تاریک جمعیت سفیدپوست اقلیت خود بود و دهه ها توسط جهان برای آنها دوری می کرد ، آماده فداکاری خود بود.

برای صد سال ، به زمانی برمی گردد که وکیل جوان هندی – (ماهاتما که هنوز مسح نشده است) MK Gandhi – از کالسکه ریلی فقط سرخپوشان در آفریقای جنوبی آواره شده بود ، به همین چند سال قبل ، هنگامی که تیم تنیس این کشور از بهترین شانس خود در تاریخ برای ادعای جام دیویس دور شد ، هند در موضع گیری در برابر جنایات وارده بر هم نوعان خود سازش نکرد.

بنابراین قابل توجه بود که رستگاری ورزشی آفریقای جنوبی در سرزمینی آغاز می شود که بیشتر از آنها دوری کرده است. آنچه حتی مناسبتر بود این بود که این اولین بازی بین المللی آفریقای جنوبی در برابر یک تیم غیر سفیدپوست بود.

به همین ترتیب ، در هند بود که یک تیم کریکت پروتئین متحیر اما هیجان زده به سرپرستی کلویو رایس 42 ساله و همه جانبه (که اولین بازی کلاس خود را در سال 1969 انجام داده بود اما هرگز در سطح بین المللی بازی نکرد) ) ، در 7 نوامبر 1991 سوار بر یک بوئینگ 707 بدون کرایه بدون مارک سوار شد. کلکته و باغهای عدن که بطور مناسب نامگذاری شده بودند ، با آغوش باز و قلب باز در انتظار آنها بودند. اینکه چطور این اتفاق افتاده ارزش بازنگری دارد ، زیرا فریب چیزهای ساخته شده فیلم ها بود.

بیرون کشیدن غیرممکن ها

کریکت در آفریقای جنوبی در طول سالهای آپارتاید از نظر نژادی تقسیم می شد ، با دو هیئت مدیره ، اتحادیه کریکت آفریقای جنوبی (SACU) که ​​علی باچر عضو آن بود و هیئت کریکت آفریقای جنوبی چند نژادی (SACB). با کمک کنگره ملی آفریقا (ANC) ، این دو در ژوئن 1991 دست به دست هم دادند و هیئت کریکت متحد آفریقای جنوبی (UCBSA) را تشکیل دادند.

یک ماه قبل ، باچر به لندن سفر کرده بود تا ICC را برای پذیرش مجدد آفریقای جنوبی تحت فشار قرار دهد. اما او با هند غربی ، پاکستان و هند کاملاً مخالف آفریقای جنوبی سفید و سیاست های آن نبود.

باچر هنگامی که دیوید ریچاردز ، مدیرعامل هیئت کریکت استرالیا به او توصیه کرد که برای پشتیبانی با جاگموهان دالمیا ، دبیر BCCI تماس بگیرد ، غافلگیر شد. پیشنهاد ریچاردز در عین حال خشم آور و منطقی بود. از این گذشته ، اگر هند ، سرسخت ترین مخالف رژیم موافقت می کرد ، بقیه موارد احتمالاً در پی آن می آمدند.

باچر و دالمیا بلافاصله آن را هدف قرار دادند. با این حال ، حمایت مهم باید از طرف ماداوارو اسکیندیا ، رئیس BCCI صورت گیرد. در ماه ژوئیه در جلسه ICC ، دالمیا LM Singhvi ، کمیساریای عالی هند را متقاعد کرد که با Scindia تماس بگیرد. هدف این بود که توضیح دهم که برای هند ، که در صف مقدم جنبش ضد آپارتاید بود ، منطقی بود که بتواند به آفریقای جنوبی چند نژادی آینده برای ظهور از تاریکی آپارتاید کمک کند.

دالمیا یک استراتژیست استاد بود. در حالی که او به راحتی می توانست رئیس خود را برای پشتیبانی فراخواند ، اما با استفاده از کمیساریای عالی فشار دیپلماتیک را به وی تحمیل کرد که برای موفقیت این طرح ظالمانه و درخشان بسیار ضروری بود. Maharaja Madhavrao Jivajirao Scindia نه تنها رئیس BCCI بود ، بلکه از موقعیت منحصر به فرد وزیر ارشد کابینه دولت تازه تاسیس کنگره در مرکز نیز برخوردار بود. اگر یک تصمیم دیپلماتیک قابل لغو باشد ، او کسی بود که می توانست آن را تسهیل کند.

ظرف 24 ساعت ، Scindia مجوز ویژه ای را از دولت هند گرفته بود و آن را به سینگوی منتقل کرد. همانطور که ریچاردز پیش بینی کرده بود ، وقتی هند به نفع پذیرش مجدد آفریقای جنوبی در ICC رأی داد ، بقیه اعضا نیز پیروی کردند. یک نسل از کریکت ها فرصت خود را از دست داده بودند ، اما آفریقای جنوبی سرانجام توانست استعداد باورنکردنی خود را دوباره به جهانیان نشان دهد.

با توجه به سهم ملت در این امر ، تور هند پاسخ واضحی برای این سوال بود که توپ اول کجا می رود؟ ستاره ها به نظر می رسید به هیچ وجه به نفع تور تراز نشده اند.

تصویر از طریق توییتر

قابل توجه بود که رستگاری ورزشی آفریقای جنوبی در سرزمینی آغاز می شود که بیشتر از آنها دوری کرده است. تصویر از طریق توییتر

تور پاکستان از هند توسط دولت هند لغو شده بود و BCCI بدنبال گزینه دیگری بود. یک سریال ODI با آفریقای جنوبی پیشنهاد شد. یک باچر سرشکسته ، که اتفاقات خیلی سریع برای او در حال رخ دادن بود ، برای ملاقات با جیوتی باسو ، وزیر ارشد بنگال غربی احضار شد. باسو با پوشیدن مارک تجاری خود وارد بازار شد دهوتی، دست داد و به باخر گفت ، “من می خواهم هفته آینده در کلکته کریکت بازی کنی.”

بنابراین گفته شد ، و بنابراین انجام خواهد شد. دقیقاً در یک هفته ، کلایو رایس و تیمش که عمدتا سفیدپوست بودند در پرواز چارتر به هند بودند تا یک سری مسابقات بین المللی یک روزه را بازی کنند. اولین بازی که قرار بود در 10 نوامبر در باغ های عدن بازی شود.

هنگامی که آنها در فرودگاه دام دوم کلکته خارج شدند ، آفریقای جنوبی های متحیر و مبهوت توسط جمعیتی که ساعت ها منتظر استقبال از آنها بودند ، مورد هجوم قرار گرفتند. سفر 15 مایلی به هتل بزرگ چند ساعت طول کشید و گلبرگهای گل رز روی بازیکنان ریخته شد. همانطور که فقط عاشقان واقعی ورزش می توانند شهر شادی را متوقف کنند. روز بعد این تیم مادر ترزا را ملاقات کردند ، تجربه ای که قرار بود تا آخر عمر در کنار آنها بماند.

یک هیجان در باغ

در 10 نوامبر 1991 ، 21 سال پس از ظهور آخرین تیم از نوك جنوب آفریقا در یك میادین ورزشی بین المللی ، كلیو رایس و افرادش به یك منطقه سبز و سرسبز باغ های عدن رفتند تا جایگاه شایسته خود را در میان بزرگترین ها بدست آورند. ملت های کریکتینگ.

جای تعجب نیست که این تیم از اولین بازیکنان بود. ده نفر از یازده بازیکن حاضر در آن روز ، از جمله کاپیتان کلایو رایس ، اولین مسابقه بین المللی کریکت خود را انجام می دادند. در این لیست برخی از اسامی وجود داشت که به سرعت برای دوستداران کریکت در سراسر جهان آشنا می شوند – پیتر کرستن ، اندرو هادسون ، برایان مک میلان ، دیو ریچاردسون و آلن دونالد.

فقط کپلر وسلز که در گذشته برای استرالیا بازی کرده بود ، تجربه صحنه بزرگ را داشت. با این حال ، حتی وسلز هرگز به یک عرصه کریکت نرفته بود که بیش از 90،000 دارندگان بلیط که باید در آنجا حضور داشته باشند ، با سر و صدایی از تیم ها استقبال می کنند که یک استادیوم پر از آب فوتبال برزیل به سختی می تواند بازی کند. در شرف ساختن تاریخ بود و هیچ کس در کلکته نمی خواست آن را از دست بدهد.

محمد آذرالدین پیروز شد و انتخاب شد.

در سومین توپ روز ، یک بازیکن زودگذر از Kapil Dev اولین خون را گرفت در حالی که اندرو هادسون یک ضربه را به Kiran More زد. چند وقت بعد ، جیمی کوک 38 ساله نتوانست زایمان سرینات را از زیر بالشتک نگه دارد ، و آفریقای جنوبی 28 برای 2 بود. یک مسئولیت مسئول 50 از کپلر وسلز و همکاری با آدریان کوئیر ، که امتیاز 43 را گرفت ، در 47 دوره تحت تأثیر آب و هوا ، آفریقای جنوبی را به 8 به 177 رساند.

Kapil Dev و Manoj Prabhakar در طلسم خود با گرفتن دو ویکت هر کدام با شکوه عمل کردند و نرخ گلزنی آفریقای جنوبی را تحت کنترل داشتند. ساچین تندولکار ، در نمایشگاه زودهنگام تمایل خود به شکستن مشارکت هایی که در سال های آینده برای آن شناخته می شد ، از خطر کپلر وسلز خلاص شد. سرخپوستان می توانند بخاطر رفتن به مرحله استراحت ، خوشحال از عملکرد خود و خوش بینانه نسبت به چشم اندازشان ، مورد بخشش قرار گیرند.

خوش بینی کوتاه مدت بود و ناامیدی سریع جای آن را گرفت. آنها در دفاع از خود نه فایده عقب ماندگی داشتند و نه تکنولوژی. از این رو ، هنگامی که آلن دونالد جوان در آن بعدازظهر دلپذیر ماه نوامبر به سمت کاسه دوید ، مغالطه پیش فرض ها با بی ادبی آشکار شد.

Ravi Shastri و Navjot Sidhu در ابتدای کار همه برخلاف سرعت و حرکت سرعت گیر جوان در دریا بودند. شستری در مرحله اول با کنار زدن یک توپ پشت کنده ها از زمین خارج شد و منجرکار که جایگزین او شد ، خیلی بهتر عمل نکرد و تماشا کرد که کنده هایش چگونه چرخ می شوند. دلیل ایستادن دیو ریچاردسون ، حریف جادوگر ، به عقب ایستادن یک سوم راه به سرعت مشخص شد. در 20 سالگی 3 ، هند دچار مشکل جدی شد و آلن دونالد تازه کار خود را شروع کرده بود.

تصویر از طریق توییتر

آفریقای جنوبی در این مسابقه شکست خورده بود ، اما برای همیشه قلب مردم کلکته را به دست آورد. تصویر از طریق توییتر

در طول دوره طولانی زندگی حرفه ای او دهها بار اتفاق می افتاد ، این به عهده ساچین تندولکار جوان بود که در مسابقات بولینگ سریع کشنده کلاس همگانی خود را ارائه دهد. نابغه 18 ساله قبل از اینکه دونالد سرانجام موفق به اخراج وی شود ، در 73 توپ 62 گل زد. در این زمان ، مسابقه از آفریقای جنوبی بی تجربه گرفته شده بود. Praveen Amre با 55 معقول وارد عمل شد و با كمك مرتبه پايين تر ، هند را با هزينه بيش از شش ماورا بنفش به هدف رساند.

دونالد 5 بر 29 در 8.4 سال کاری اش فقط یک نگاه اجمالی از زندگی درخشان پیش روی او بود. او اولین قهرمان در میان بسیاری از قهرمانان آفریقای جنوبی است که این شهر قهرمانان آنها را در آغوش می گیرد. در دهه های آینده نام های لنس کلاوسنر ، گری کرستن و ژاک کالیس در میان دیگران به این لیست اضافه می شود.

آفریقای جنوبی در این مسابقه شکست خورده بود ، اما برای همیشه قلب مردم کلکته را به دست آورد. در این صورت ، فقط شایسته بود که رایس در سخنرانی مطبوعاتی خود پس از بازی از آرمسترانگ استفاده کند ، زیرا این یک لحظه مهم در تاریخ کریکت جهان بود – پروتئازها فرود آمده بودند.

آنیندیا دوتا ستون نویس کریکت و نویسنده چهار کتاب پرفروش است. آخرین او ، Wizards: The Story of Indian Spin Bowling جایزه کتاب سال کریکت هند برای سال 2019 را از آن خود کرد و در لیست بهترین کتاب سال MCC قرار دارد.