جام جهانی بسکتبال مردان در سال 2027 به قطر برگزار شد

قطر یک جام جهانی دیگر را میزبانی می کند و بسکتبال را به مجموعه ورزشی یک کشور کوچک با جاه طلبی های طولانی مدت میزبانی المپیک اضافه می کند.

فدراسیون بین‌المللی بسکتبال قطر را به عنوان میزبان جام جهانی مردان در سال 2027 انتخاب کرد. بین پیشنهادهای رقیب رای داده نشد.

فیبا همچنین با استناد به ارتقای شبکه های مترو و حمل و نقل عمومی که برای جام جهانی فوتبال مردان سال گذشته تکمیل شد، گفت که دوحه همه بازی های رویداد 32 تیمی را در مکان های از قبل موجود برگزار می کند.

قطر در طول پروژه ساخت و ساز عظیم 12 ساله جام جهانی فوتبال به دلیل رفتار این کشور غنی از گاز با نیروی کار مهاجر خود با انتقاد شدید روبرو شد. فیبا در اعلام تصمیم خود که در آستانه قرعه کشی مسابقات 2023 اتخاذ شد، هیچ اشاره ای به مسائل کارگری یا حقوق بشر نکرد.

فیبا در بیانیه‌ای در پاسخ به این سوال که چگونه مسائل مربوط به حقوق را در نظر می‌گیرد، گفت که بدون نیاز به ساخت و ساز در قطر، «صرفه‌جویی در زمان و هزینه ناشی از عدم ساخت هیچ مکان جدیدی برای ارائه قوی‌ترین میراث اجتماعی ممکن متمرکز خواهد شد».

هیئت حاکمه مستقر در سوئیس گفت: “با توجه به اینکه همه تیم ها در یک شهر بازی می کنند، هواداران می توانند همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنند و از یک تجربه منحصر به فرد لذت ببرند، زیرا همه مکان ها در 30 دقیقه از یکدیگر قرار دارند.” “علاوه بر این، همه مکان هایی که برای مسابقات مردانه شاخص فیبا استفاده می شود قبلا ساخته شده اند، در حالی که فناوری های سبز پرکاربرد به ارائه جام جهانی بسکتبال فیبا 2027 به عنوان رویدادی بدون کربن کمک می کند.”

فیبا گفت سایر نامزدهایی که آنها را شناسایی نکرده بود وارد فرآیند میزبانی شدند، اما قطر “اولین کسی بود که پیشنهادی را ارائه کرد که شرایط استاندارد را برآورده می کرد.”

دولت قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی به فیبا اعتماد کرد تا بدون تردید این تصمیم را تأیید کند».

تیم شماره 89 قطر به طور خودکار به عنوان میزبان واجد شرایط خواهد بود. قطر آخرین بار در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2006 در این رویداد حضور داشت و هر پنج بازی خود را باخت.

رویداد زنان در سال 2026 به میزبانی آلمان

فیبا نیز روز جمعه تصمیم گرفت جام جهانی زنان در سال 2026 به میزبانی آلمان برگزار شود. مسابقات 16 تیمی در برلین برگزار می شود.

تیم ملی زنان آلمان اخیرا لیزا تومایدیس، سرمربی قدیمی کانادایی را به عنوان سرمربی خود به خدمت گرفته است.

قطر سومین میزبان متوالی آسیایی مسابقات مردان است. چین در سال 2019 میزبانی کرد و فیلیپین، ژاپن و اندونزی میزبان این دوره از مسابقات امسال از 25 اوت تا سپتامبر خواهند بود. 10. اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی است.

میزبانی ورزشی قطر به اوج خود رسید اما با جام جهانی فوتبال متوقف نشد. جام جهانی بسکتبال یکی از رویدادهای مهم آن قبل از میزبانی بازی های آسیایی 2030 خواهد بود که در آن از برخی استادیوم های ساخته شده برای مسابقات فوتبال استفاده می شود.

هدف بلند مدت قطر برای میزبانی المپیک

یک هدف بلندمدت برای قطر میزبانی بازی‌های المپیک است، اگرچه فرصت بعدی برای بازی‌های تابستانی سال 2036 است زیرا میزبان برای سال‌های 2028 و 2032 انتخاب شده است.

نامزدی دوحه برای بازی‌های 2032 آماده می‌شد که کمیته بین‌المللی المپیک به سرعت برای انتخاب بریزبن بدون اینکه داوطلبان رقیب به رأی‌گیری گذاشته شوند، اقدام کرد.

گروه 100 نفری اعضای IOC شامل امیر قطر، تمیم بن حمد آل ثانی است که در سال 2002 به عنوان یکی از جوان ترین اعضای المپیک در سن 21 سالگی به عضویت هیئت المپیک درآمد.

دوحه تلاش کرد تا در رقابت‌های میزبانی المپیک 2016 و 2020 شرکت کند اما کمیته بین‌المللی المپیک نامزدی آن را رد کرد. مانع اصلی، اصرار IOC بر برگزاری بازی‌ها در ماه‌های ژوئیه تا آگوست زمانی بود که دمای هوا در دوحه به طور معمول به 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.