عطاری؛ حرفهای نیازمند سالها کار به صورت استاد و شاگردی – ایسنا

چه ریسکها و حتی زیانهایی در شغل عطاری وجود دارد؟ عطار به فردی گفته میشود که به فروش گیاهان دارویی و مشتقات ترکیبی آنها میپردازد؛ براساس تقسیمبندی فرهنگ بزرگسخن، واژۀ عطار در این 3 زمینۀ معنایی به کار رفته است: 1. فروشندۀ قند، چای، شکر، ادویه و مانند آنها؛ 2. فروشندۀ داروهای گیاهی؛ 3. عطرفروش (انوری، ذیل واژه).

کار عطاری سختی و خطرات فیزیکی خاصی ندارد و فقط مشکلات معمولی که بقیه کاسب ها و مغازه دارهای دیگر هم دارند، مثل خرابی و شل کردن بازار یا زیاد شدن دست و تعداد عطاری ها. دشواری آن به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت و جان مردم است و پایین بودن ریسک آن برای سرمایهگذار از آن جهت قابل توجه است که اغلب اجناس عطاری خشک هستند و فاسد نمیشوند، در واقع گیاهان دارویی اغلب تا چندین سال فاسد نمیشوند که همین مسئله از مزیتهای این شغل است همچنین درخصوص ادویهها و محصولات شرکتی هم، شرکت تولیدکننده محصولات تاریخ مصرف گذشته را پس میگیرد و با مرجوع کردن آنها چندان آسیبی به کسبوکارتان وارد نمیشود.

به عبارت دیگر نداشتن اطلاعات و آموزش کافی ریسک بزرگی در این حرفه است. با توجه به اینکه این داروها نقش مهمی در درمان بیماری ها ایفا می کنند جهت افزایش تولید و پرورش این گیاهان در استان کرمان باید کوشش کرد. اتحادیه عطاران زنجان، طبق قانون با همکاری جهاددانشگاهی کلاسهای آموزشی این صنف را به زودی برگزار میکند و علاقهمندان برای دریافت آموزش میتوانند به این محیط آموزشی مراجعه کنند. بعد از گرفتن کارت بهداشت، اتحادیه به شما یک جواز کسب میدهد و میتوانید کار خود را شروع کنید.

برای شروع کار عطاری چه میزان سرمایه نیاز است؟ استعلام بهداشت محیط و دریافت جواز کسب به عنوان فروشنده گیاهان دارویی و داشتن مهارتهای لازم آموزشی برای ورود به این کسب و کار نیاز است. نداشته باشد، احتمال دارد که اعتماد نسبت به فروشنده از بین برود و مشتریان خود را از دست بدهد. در گذشته، صنعتگران برای دادن جنبۀ قدسی به پیشههای خود، هریک از آنها را بـه یکی از پیامبران نسبت میدادند. طبق تایید مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، برای کسب آموزش های مورد نیاز اولیه و دریافت مجوز عطاری، گذراندن دوره آموزشی از سوی انجمن علمی طب سنتی ضروری است.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت دوره ی عطاری.