نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی؛ اینجا هیچ کس حساب پس نمی دهد!

مدتی پس از نقطه نهایی این دوره، یک عدد از هنرجویان که عمل کلاسیاش سوژه زندانی شیرازی بوده، با موافقت گذشته فرهادی و مدیر موسسه کارنامه، یک ورژن نهایی ۲۹ دقیقهای را از فعالیت خود آماده کرده و در چند جشنواره استانی به اکران میگذارد. این اتفاق در سال ۹۱ شکل داده و بهصورت گسترده در مطبوعات و رسانههای سراسری و محلی منعکس شدن داشته است، از جمله در گزارش چهره‌ای مفصل شبکه استانی فارس و همچنین بخش حوادث روزنامه جامجم برگه ۱۹ مورخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ و روزنامه خبر مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۱؛ بدین ترتیب برخلاف ادعای ناصحیح خانم آزاده مسیحزاده، سوژه ذکر شده توسط ایشان کشف نگردیده است بلکه این خبر از قریب به یک سال پیش از شروع دوره فیلمسازی مستند، در سطح گستردهای در جامعه انتشاریافته است. اساساً، دلیر فیلمی است که درباره یک وسواس گسترده ملی نسبت به شرافت و «خوبی» است. به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مازیار فکری ارشاد و محمدتقی فهیم در یازدهمین قسمت از برنامه «بی چارچوب» از «قهرمان» اصغر فرهادی و حواشی پیرامون بیانیه او گفتند. «هیچ فعالیت خوبی فارغ از ثواب نمیماند» عبارتی است که مدام مطرح میشود، ولی گزیده از استدلال درخشش فیلم در این می باشد که چگونه معنی یک کار عالی را تحت سؤال میبرد. وی ابراز کرد: فارغ از تردید همین فیلم برای شیراز آوردههای قابل توجهی خواهد داشت. فرهادی مدتها اصرار داشت که فیلمهایش «سیاسی» نیستند، ممکن است یک عدد از دلایلی که او اهمیت آن جور سرکوبهای دولتی که از هموطنان جعفر پناهی و محمد رسولاف رخ گرفته، مواجه نشده است. پس از طرح همین مسئله و جنجالهایی که پیرامون آن در فضای مجازی شکلگرفته بود، کاوه رضوانی راد، به تفسیر درباره این قصه پرداخت و در یادداشتی نوشت: «پیش از هر سخنی، ذکر همین نکته ضروری می باشد که اینجانب در منزلت نماینده قانونی پروژه سینمایی «قهرمان»، در سه ماه گذشته به برهان رعایت احترام جایگاه مدرس و شاگردی، از جواب رسانه­ای به ادعاهای یکی از از هنرجویان ورکشاپ آموزشی آقای اصغر فرهادی در سال ۹۲-۹۳ اجتناب نموده و گزارش خود را در این باره به منزل سینما ارائه کرده­ام، ولی اکنون که بیانیه انجمن مستندسازان، موجب رسانه­ای شدن مورد قضیه در مرحله عمومی شده است، ابلاغ توضیحات و جزئیات موضوع و انتشار اسنادی که ماهیت حقیقی داستان را واضح می­سازد حتمی است. برنامه تلویزیونی «دو سر برد، دو سر باخت» را در فضای مجازی بارگذاری کرده و در فاصله یک روز از پخش آن در یوتیوب، نزدیک به پنجهزار نفر بازدیدکننده داشته است. او میخواهد بگوید کردار و واکنش انسان در حقیقت مهم فضای مجازی گره خورده است و چنانچه بخواهد زندگی خویش را بر مدار آن تهیه کند، در دامی میافتد که خلاصی ندارد؛ مگر این‌که مثل پهلوان قصهاش بالاخره یک جا ذیل میز بزند و به جهت خودش زندگی کند، نیکی قضاوتهای مردم که ناشی از توسعه و گسترش اصغر فرهادی دلیر عطاران شبکههای اجتماعی است. آن‌ها از یک سری فریبکاریهای مرکب خارج میآیند، دارای لاف کوچک سفید که واقعاً چه کسی و کی پول را پیدا کرده شروع می‌شود و از آنجا رویش میکند تا وقتی که چند طرف در گردابی از دروغها و سوء تفاهمها گرفتار میشوند. به جهت اشخاصی که هر نوع نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در گزینه چگونگی استعمال از اصغر فرهادی دلیر لیلا حاتمی ، شما احتمالا می توانید حساس ما در صفحه وب تماس بگیرید.